کلاب هاوس و ارتباطات مشترک

حمید جعفری
متخصص روابط‌عمومی و ارتباطات بازاریابی
رشد خیره‌کننده شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های جدیدی را برای برندها برای توسعه استراتژی‌های روابط‌عمومی‌شان پدید آورده است. این روزها در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر صحبت از «Clubhouse» کلاب‌هاوس است، شبکه اجتماعی جدیدی که ارتباط کاربران با هم در آن فقط مبتنی بر صدا است و برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی که تعامل کاربران با هم مبتنی بر متن و تصویر است، در کلاب‌هاوس نمی‌توان کامنتی نوشت یا پیغامی برای کاربری ارسال کرد.
فرصت استثنایی «کلاب‌هاوس»  برای روابط‌عمومی
اپلیکیشن کلاب‌هاوس که در ماه مه سال ۲۰۲۰ توسط Paul Davison و Rohan Seth ایجاد شد، این روزها کاربرانی مانند ایلان ماسک (مدیر شرکت‌ خودروسازی تسلا و برنامه فضایی اسپیس‌ایکس)، مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیس‌بوک) و اوپرا وینفری (چهره مشهور تلویزیونی آمریکا) و... را میزبانی می‌کند که اتاق‌های گفت‌وگویی را درست کردند و به اتاق‌های دیگر هم سر می‌زنند.

 کلاب‌هاوس فضایی را ایجاد کرده که با استفاده از آن انگار در حال گوش دادن به یک کانال رادیویی یا پادکست به‌صورت زنده هستید. برای استفاده از این اپلیکیشن و دیالوگ با چهره‌هایی مثل ماسک یا زاکربرگ یا نمونه‌های ایرانی در کلاب‌هاوس باید منتظر یک دعوت‌نامه از یکی از کاربران عضو در این شبکه اجتماعی باشید. همین رویکرد ارسال دعوت‌نامه برای عضو شدن در آن از ابتدای سال ۲۰۲۱ باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره‌اش صحبت کنند و به‌نوعی باعث محبوبیت آن شد. نحوه کار با آن هم به این صورت است که یک کاربر می‌تواند یک اتاق مجازی ایجاد کند و با دعوت از دیگران درباره موضوع مشخصی گفت‌و‌گو کنند یا کاربران می‌توانند به اتاق‌های ایجاد شده توسط دیگر کاربران بپیوندند و در گفت‌و‌گو مشارکت کنند. این نکته را هم باید درنظر گرفت که تعداد مشخصی از افراد درحال گفت‌و‌گو هستند و برای مشارکت در بحث باید دست‌تان را بالا بگیرید تا در نوبت صحبت کردن قرار بگیرید.

زمانی که کاربر وارد اپلیکیشن کلاب‌هاوس می‌شود با فضایی مانند فضای اکسپلور (Explore) در اینستاگرام روبه‌رو می‌شود که درست مانند الگوریتم اکسپلور اینستاگرام، براساس علایق و کاربرانی که فرد دنبال می‌کند اتاق‌های گفت‌و‌گو و کاربران دیگر را به او پیشنهاد می‌شود که می‌تواند اتاقی را انتخاب و در گفت‌و‌گو مشارکت کند یا کاربری را دنبال کند.

اتاق‌های گفت‌و‌گو کارکرد اصلی کلاب‌هاوس هستند. کاربران می‌توانند به‌عنوان مخاطب شنونده صرف وارد اتاق‌ها شوند و به بحث‌ها گوش دهند و اگر کاربری بخواهد در بحث مشارکت کند باید دستش را بالا بگیرد تا به‌نوعی به پنل گفت‌و‌گو دعوت و از این طریق در بحث مشارکت کند.  مانند هر پلت‌فرم دیگری با میلیون‌ها کاربر، کلاب‌هاوس یک فرصت استثنایی برای کسب‌کار‌هاست تا درباره برند خود صحبت کنند. در واقع کلاب‌هاوس می‌تواند در ادامه استفاده از پلت‌فرم‌های صوتی مانند پادکست برای یک برند ایفای نقش کند.

۲۴ ساعته و در هفت روز هفته در اتاق‌های گفت‌و‌گوی کلاب‌هاوس درباره هرچیزی که فکرش را بکنید صحبت می‌شود، از صحبت سه شهردار در آمریکا که چرا شهرهای‌شان برای فعالیت کسب‌و‌کارهای تکنولوژی محور مناسب هستند تا صحبت طولانی درباره یک کتری! کلاب‌هاوس یک فرصت مناسب برای کسب‌و‌کارها ساخته تا برند خود را معرفی کنند یا از یک سخنگوی خوب برای معرفی و صحبت درباره برند خود بهره بگیرند. دور از انتظار نیست که به‌زودی برندها سفیران خود را در کلاب‌هاوس معرفی کنند که طبعا باید صدای خوبی داشته باشند، در کلاب‌هاوس تنها صداست که می‌ماند!

کسب‌و‌کارها می‌توانند با همکاری از اینفلوئنسرها و دعوت از آنها برای حضور در اتاق‌های گفت‌و‌گو برند خود را به مخاطبان زیادی معرفی کنند.

حضور و فعالیت نفر اول یک کسب‌و‌کار در کلاب‌هاوس توصیه می‌شود که کمک شایانی به معرفی پروفایل یک کسب‌و‌کار و ساختن یک رابطه معتبر با مخاطبان آن کسب‌و‌کار خواهد کرد. از این طریق مدیر ارشد یک کسب‌و‌کار با انواع مخاطبان و ذی‌نفعان آن کسب‌و‌کار ارتباط موثر و تعاملی خواهد داشت که می‌توان برای مثال به تقویت برند کارفرمایی به‌عنوان یکی از نتایج آن اشاره کرد.  کلاب‌هاوس علاوه‌بر اینکه کمک به مطرح شدن یک برند می‌کند، براساس ساختار ارتباطی مبتنی بر صوت می‌تواند بستر مناسبی برای انجام تحقیقات روابط‌عمومی برای یک برند هم باشد.

رسانه‌های اجتماعی با سرعت غیرقابل باوری درحال رشد هستند. کلاب‌هاوس رشد خیره‌کننده‌ای در سال ۲۰۲۰ داشت و با اینکه در حال حاضر هیچ مدل درآمدزایی ندارد یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. اگر تا این لحظه درباره‌اش چیزی نشنیده‌اید به‌زودی در معرض اخبارش قرار خواهید گرفت. کلاب‌هاوس به سرعت تبدیل به فضایی برای افرادی شده که ارتباطات خوبی دارند و ابزاری است مناسب برای کارآفرینان و کسب‌وکارها تا با گفت‌و‌گو درباره برند خود ارزش‌آفرینی کنند.

در روابط عمومی، پیشتاز بودن از رویدادها و ایده‌های جدید بسیار مهم و حیاتی است و چه چیزی بهتر از اینکه دیدگاه‌هایی را از یک چت صرفا صوتی جمع‌آوری کنید؟ برای آنهایی که با روابط عمومی سروکار دارند، بهترین روشی که می‌توان کلاب‌هاوس را معرفی کرد، این است که محیط آن شبیه یک کنفرانس است و سخنرانان، تنظیم‌کننده‌ها و شرکت‌کننده‌ها را شامل می‌شود. نکته منحصر به فرد در مورد این «کنفرانس» این است که کاملا آنلاین و رایگان است و تقریبا هر موضوعی را که فکر کنید، به صورت ۲۴ ساعته پوشش می‌دهد. برخی از این کنفرانس‌ها به قدری از نظر اطلاعاتی غنی هستند که می‌توان از آنها یادداشت‌برداری کرد و در برخی موارد سخنرانان، افراد بسیار بااستعدادی هستند که در پادکست‌های معروف می‌توانید سراغ آنها را بگیرید.

 

برگرفته از دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

شروع با پیشران

شرکت پیشران صنعت ویرا با اساس نامه اتوماسیون صنعتی و کنترل ابزار دقیق و ساخت تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف  از سال 92 تاسیس گشت و ازهمان ابتدا در حوزه کاربرد ابزار دقیق در bms و سپس تولید و ساخت آنها قدم نهاد و در ادامه  مسیر توانست با اتکا به تجربیات چندین ساله و استخدام نیروهای متخصص  برق عملا جزو شرکتهایی باشد که محصولات قابل اتکایی با عناوین  مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور -کنترلرهای دمای دیتا سنتر -دیتالاگرهای سردخانه و انبار -هشدار دهنده های دمای یخچال و فریزر و شمارشگرهای نمایشگاهی و فروشگاهی و تابلوهای برق متنوع با کاربردهای مختلف روانه بازار نماید در حال حاضر سیستمهای کنترل دما و رطوبت اتاق سرور این شرکت تنها سیستم مبتنی بر سخت افزار صنعتی plc-hmi  در ایران است.

 تماس با پیشران    رزومه وپروژها

مشتریان پیشران

شرکتها - موسسات - ادارات دولتی و مشتریان خصوصی پیشران صنعت ویرا موسسات مشتریان پیشران صنعت شرکت های مشتری پیشران صنعت ویرا ادارات مشتری پیشران صنعت ویرا مشتریان ما