تقابل متاورس با گوشیهای هوشمند

 

در چند سال آینده متاورس دنیای فناوری را به سمت دیگری هدایت خواهد کرد. به‌طوری که برخی احتمال دادند ممکن است در آینده جایگزین گوشی‌های هوشمند شود. اکنون پرده‌ها یکی پس از دیگری فرو می‌افتد، متوجه می‌شوید که فلسفه ساخت فناوری‌هایی مثل تلویزیون‌ها شفاف، گوشی‌های تاشو و.... چه بوده است.


فیس‌بوک نیز خالق متاورس نیست

به‌احتمال زیاد در خبرها خوانده‌اید که مارک زاکربرگ تصمیم گرفت نام فیسبوک را به متا تغییر دهد تا توصیف‌کننده اقداماتی باشد که در نظر دارد در آینده انجام دهد. با این‌حال، باید بدانید که متاورس توسط متا ایجاد نشده و این شرکت تنها در تلاش است موقعیت خود در دنیای مجازی آینده را تثبیت کند. درست مشابه کاری که مایکروسافت در حال انجام آن است. با این توصیف متاورس چیست که همه رسانه‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند و این ظرفیت را دارد تا جایگزین گوشی‌های هوشمند شود؟

متاورس چیست؟

مایکروسافت و فیس‌بوک می‌گویند متاورس آینده اینترنت است و ممکن است نسخه بعدی یا سطح بعدی آن باشد، در حالی که برخی دیگر، می‌گویند در آینده اینترنت پلی برای ورود به دنیای متاورس است. در این فضای جذاب، آواتار دیجیتال سه‌بعدی شما از طریق تعامل با هدست واقعیت مجازی زنده یا دیگر فناوری‌ها قابل رویت خواهد بود و می‌توانید با همه چیز و هرکسی که به دنیای مجازی دسترسی دارد تعامل داشته باشید. در این‌جا، دو بخش کلیدی مهم وجود دارد. اولین بخش این است که اساسا برای قدم گذاشتن در متاورس به چه امکاناتی نیاز است؟ در پاسخ باید گفت: یک هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی که توسط کامپیوتری قدرتمند کار می‌کند و نرم‌افزار پیشرفته‌ای که برای استفاده از ترکیب قدرتمند واقعیت مجازی و کامپیوتر ساخته شده است. در نمونه‌های پیشرفته‌تر ممکن است از محصولاتی که ایلان ماسک در ارتباط با رابط مغز و کامپیوتر در حال ساخت آن‌ها است و شبکه توری عصبی نام دارد استفاده کنید.

برای برخی افراد تصور هدستی که آن‌ها را از دنیای کنونی جدا و به متاورس متصل کند، هراس‌برانگیز است. اما باید بدانید که دستگاه مذکور نیز واسطی میان دو جهان متفاوت است که هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارند.

پرسش بدیهی‌تر این است که چرا به متاورس نیاز داریم، این فناوری به دنبال چیست و آیا می‌توانیم از گوشی‌های هوشمند خود دل کنده و به سمت گجت‌هایی برویم که برای متاورس طراحی خواهند شد؟

ما از مدت‌ها قبل در حال استفاده از متاورس بودیم

اینترنت زیرساختی است که شرکت‌ها و افراد برای انجام کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنند، هرچند کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد. شاید اگر از عبارت انفجار بزرگ (بیگ بنگ) برای توصیف پیدایش اینترنت و نیازی که اکنون به دنیای مجازی داریم  استفاده کنیم اغراق نکرده‌ایم. با این تعریف باید بگوییم که متاورس ورود به هزاره جدیدی است که پیش‌تر در فیلم‌ها و سریال‌ها نظاره‌گر آن بودیم.

مطلب پیشنهادی

برخی از کاربران در گذشته تجربه ورود به متاورس را هرچند ساده‌تر داشته‌اند، بدون آن‌که بدانند در آن زمان در حال تجربه متاورس بودند. Pokemon Go یک نمونه از این تجارب است. این بازی به شما اجازه می‌دهد عناصر دنیای واقعی را با مجازی ترکیب کنید و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد داشته باشید. درواقع، Pokemon Go از ترکیب فناوری واقعیت افزوده و گوشی‌ هوشمند استفاده می‌کند.

در ادامه هدست‌های واقعیت مجازی مانند Oculus Quest 2 را مشاهده کردیم که اجازه می‌دهند به بعد جدیدی وارد شوید که پیش‌تر در فیلم‌هایی مثل گزارش اقلیت نظاره‌گر آن بودیم. تصور کنید، با قرار دادن این هدست روی سرتان، به دنیایی کاملاً متفاوت بروید که هیچ شباهتی به مکانی ندارد که به لحاظ فیزیکی در آن قرار دارید. ورود به این دنیا مستلزم داشتن سخت‌افزارهای قدرتمندی مثل کارت‌های گرافیکی است.

متاورس می‌تواند زمینه‌ساز تحولی بزرگ در صنعت گوشی‌سازی شود؟

با توجه به مطالبی که ارائه کردیم به این پرسش مهم می‌رسیم که آیا ویژگی‌ها و مشخصات گوشی‌های هوشمند قابلیت تطابق با دنیای متاورس را دارند؟ پاسخ مثبت است! گوشی‌های هوشمند پنجره‌ای به سوی جهانی متفاوت هستند و دستیابی به موضوعات باورنکردنی را امکان‌پذیر می‌کنند که 20 سال پیش به آن‌ها فکر هم نمی‌کردیم. با این‌حال، اکنون در یک قدمی ما قرار دارند.

همه‌گیری کرونا باعث شد وابستگی انسان‌ها به فناوری بیشتر شود و عجیب است از زمان شیوع ویروس کرونا به یک‌باره دنیای فناوری چنین پیشرفت‌های عظیمی را تجربه کرده است. گویا کرونا قفل بسیاری از فناوری‌هایی که سال‌ها شرکت‌ها در حال کار روی آن بودند و کسی در مورد آن‌ها خبری نداشته را گشوده است. در حال حاضر، گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه‌ترین و پرکاربردترین ابزار ارتباط از راه دور هستند.



امروزه کاربران می‌توانند از گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند برای انجام کارهایی مثل بازی کردن، فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی، انجام تکالیف و شرکت در جلسات، کار روی پروژه و حتا برامه‌نویسی استفاده کنند.

بسیاری از مردم در دو سال گذشته عادت کرده‌اند بیشتر کارهای خود را از راه دور و هنگامی که در خانه هستند انجام دهند و به نظر می‌رسد در آینده همین روند با شدت کمتری تداوم پیدا خواهد کرد.

حضور در جلسات آنلاین خوب است، اما محدودیت‌هایی وجود دارد. افراد می‌توانند با یکدیگر در تعامل باشند و پیشنهادات خود را مطرح کنند، اما محدودیت‌هایی به دلیل هماهنگی وجود دارد. با این‌حال، هنوز هم کاستی‌های زیادی وجود دارد که برگزاری چنین جلساتی به ویژه در قالب جلسات آموزشی را با محدودیت روبرو می‌کند.

متاورس سعی دارد خطوط دنیای واقعی و مجازی را برای همیشه تغییر دهد. هولوپورتاسیون (Holoportation) هنگامی رخ می‌دهد که نسخه مجازی شما بازسازی شده و قادر است به هر نقطه از جهان برود. دورنمای فعالیت‌های متا و مایکروسافت برای آینده ساخت نسخه‌های دیجیتالی انسان‌ها برای تعامل بهتر با دنیای مجازی است. در چنین شرایطی هنگامی که قصد حضور در جلسه کاری مهمی دارید یا تمایل دارید با دوستان فیلم جدیدی تماشا کنید، قادر خواهید بود بدون نیاز به خارج شدن از خانه این کارها را انجام دهید. البته این فناوری عطف‌به‌ماسبق دارد، یعنی مؤسسات آموزشی، مشاغل و پرسنل نظامی از مدت‌ها قبل از هولولنز 2 مایکروسافت برای انجام بهتر وظایف خود استفاده کرده‌اند. البته خرید هولولنز 2 هدست پیشرفته واقعیت مجازی برای بسیاری از کاربران گران تمام می‌شود، زیرا پرداخت 2500 دلار باید واقعا توجیه اقتصادی برای کاربران داشته باشد.

تعامل و تقابل گوشی‌های هوشمند و متاورس

بزرگ‌ترین چالش برای طراحان متاورس خلق تجربه‌ای کم دردسر است که کاربران بتوانند به ساده‌ترین شکل از آن بهره ببرند. در حالی که نزدیک به چند دهه است که گوشی‌های هوشمند وجود دارند، اما تولیدکنندگان در تلاش هستند آ‌ن‌ها را قابل اعتماد، ایمن و کاربردی‌تر کنند. با این‌حال، محصولاتی مثل هولولنز 2 مایکروسافت یا Oculus Quest 2 فیسبوک برای آن‌که تجربه کاربری جذابی در اختیار کاربران متاورس قرار دهند راه طولانی پیش‌رو دارند.

در حال حاضر، تماس تصویری با هم‌کاران جذاب‌تر از چیزی است که متاورس ارائه می‌کند. دوربین و صفحه‌نمایش گوشی شما در نمایش ظاهر طرف مقابل خوب عمل می‌کند، اما در متاورس، آواتاری شبیه به استیکرهای میموجی اپل دارید که حداقل گرافیک را دارند. بنابراین اگر در نظر داشته باشید از تصویر واقعی خودتان در متاورس استفاده کنید، باید صبر کنید.



این موضوع شبیه به بازی‌های کامپیوتری است. بازی‌های امروزی شباهت کمی به بازی‌های دو دهه قبل دارند، زیرا شرکت‌ها پس از سال‌ها تلاش توانستن در محبو‌ب‌ترین عناوین AAA چهره‌های واقعی‌تری از شخصیت‌های انسانی را به تصویر بکشند. برای مثال، بازی‌های محبوب جهانی FIFA و NBA 2K را تصور کنید که چهره بازیکنان شباهت زیادی به نمونه‌های واقعی دارد، اما هنوز کاملا شبیه نیست.
تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در مقابل متاورس برنده هستند یا بازنده؟

اکنون که اطلاعات کلی در ارتباط با مفهوم متاورس، چالش‌ها و فرصت‌های منحصر‌به‌فرد آن به‌دست آوریدم، به این پرسش مهم می‌رسیم که آیا تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با شرکت‌هایی مثل متا و مایکروسافت در تعامل خواهند بود یا مسیر خود را دنبال می‌کنند؟ تاکنون شایعات مختلف در مورد هدست AR/VR آینده اپل شنیده‌ایم. اما هنوز نمی‌دانیم هدست فوق برای واقعیت افزوده توسعه یافته یا روی واقعیت مجازی تمرکز دارد، تمایز بین این دو برای کاری که دستگاه انجام خواهد داد اهمیت زیادی دارد.

اگر تصور کنیم اپل در توسعه متاورس برای کاربران خود پیشگام باشد، حداقل پنج سال دیگر طول می‌کشد تا این فناوری بتواند وظایف گوشی‌های هوشمند را انجام دهد. بنابراین دور از انتظار نیست که متاورس برای مدت زمان طولانی همراه با تلفن‌های همراه یا لپ‌تاپ‌ها در زندگی مردم حضور داشته باشد و به تدریج کند جای گوشی‌های هوشمند را بگیرد.

 

برگرفته از مجله شبکه 

 سیستم کنترل و مانیتورینگ اتاق سرور

شروع با پیشران

شرکت پیشران صنعت ویرا با اساس نامه اتوماسیون صنعتی و کنترل ابزار دقیق و ساخت تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف  از سال 92 تاسیس گشت و ازهمان ابتدا در حوزه کاربرد ابزار دقیق در bms و سپس تولید و ساخت آنها قدم نهاد و در ادامه  مسیر توانست با اتکا به تجربیات چندین ساله و استخدام نیروهای متخصص  برق عملا جزو شرکتهایی باشد که محصولات قابل اتکایی با عناوین  مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور -کنترلرهای دمای دیتا سنتر -دیتالاگرهای سردخانه و انبار -هشدار دهنده های دمای یخچال و فریزر و شمارشگرهای نمایشگاهی و فروشگاهی و تابلوهای برق متنوع با کاربردهای مختلف روانه بازار نماید در حال حاضر سیستمهای کنترل دما و رطوبت اتاق سرور این شرکت تنها سیستم مبتنی بر سخت افزار صنعتی plc-hmi  در ایران است.

 تماس با پیشران    رزومه وپروژها

مشتریان پیشران

شرکتها - موسسات - ادارات دولتی و مشتریان خصوصی پیشران صنعت ویرا موسسات مشتریان پیشران صنعت شرکت های مشتری پیشران صنعت ویرا ادارات مشتری پیشران صنعت ویرا مشتریان ما