بلایی که گرد و غبار بر سر اتاق سرورها می آورد

 

بلایی که گرد و غبار بر سر اتاق سرورها می آورد و تاثیر گرد و غبار بر روی عملکرد سرور

نشستن گرد و غبار روی سرورها یکی از موارد موثر در تغییر دما و کاهش عملکرد و بروز مشکلات است. هر عاملی که باعث تغییر در دمای استاندارد سرور شود، روی کارایی و عملکرد آن تاثیر می‌گذارد و عمر قطعات سرور کاهش می‌یابد.

تمیز کردن دیتاسنتر و اتاق سرور ممکن است جزو اولویت‌های شما نباشد اما بی‌توجهی به  گرد و غباری که سیستم هوشمند اتاق سرور آن را تشخیص دهد  آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه آورد. پس به فکر گردوغبارهای دیتاسنتر و اتاق سرور خود باشید و جنرال سرویس سرور را به ما بسپارید.

گرد و غبار و دوده ای که روی قطعات سرور می نشیند نقش عایق حرارتی را ایفا می‌کند. عایق ها از انتقال حرارت تجهیزاتی مانند استوریج ها و سی پی یو ها جلوگیری میکنند

یکی از عوامل مهم در بروز عملکرد پائین سرورها و افت کیفیت آن‌ها نشست گرد و غبار و دوده روی قطعات داخلی آن‌ها است. گرد و غبار و دوده ای که روی قطعات سرور می نشیند نقش عایق حرارتی را ایفا می‌کند و باعث می‌شود قطعات به درستی خنک نشده و تهویه و گردش هوا نیز دچار نقصان شود. در نتیجه سنسورهای حرارتی دستگاه به Firmware یا فریمور دستور افزایش سرعت فن را می‌دهند، افزایش سرعت فن سرور باعث می شود عمر فن ها کاهش یافته و در عین حال سرور را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند. گاهی اوقات اگر گرد و غبار درون سرور زیاد باشد، چراغ‌های اخطار روشن می‌شوند، در صورتی که سخت افزارها هیچ مشکلی ندارند. هر چه سرعت فن سرور بالاتر رود، مصرف انرژی و هزینه برق مصرفی سرور نیز بیشتر شده و دستگاه های خنک کننده اتاق سرور برای کاهش دما باید انرژی بیشتری مصرف کنند تا دمای سرور را به حالت طبیعی بازگردانند.

 سیستم هوشمند اتاق سرور

 

گردوغبار مهمترین عامل خرابی مادربورد است و بیشترین تحمیل هزینه را در سرورها و تجهیزات شبکه در پی دارد. می‌دانیم که گردوغبار با خود عناصر شیمیایی و رطوبت به همراه دارد و از طرفی مدارات داخلی باید در دمایی خاص و به دور از رطوبت کار کنند.. این رطوبت ممکن است در صورت تماس با کانکتورهای فلزی مدارها باعث اتصال کوتاه شده و عیب فنی به وجود آورد. اتصال کوتاه باعث ایجاد شارژ الکتریکی شده و اتصالات روی بورد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتیجه آن می‌تواند سولفاته شدن بورد یا تاب برداشتنش باشد.

افزایش دما می‌تواند باعث خرابی و از کار افتادن لنز دی وی دی شود. همچنین از بین رفتن خاصیت سیلیکون پردازندهای سرور از دیگر عوارض این افزایش دما است، توصیه ما تعویض سالیانه سیلیکون پردازنده های سرور است چون اگر بین پردازنده و هیت سینک هوا وارد شود، دیگر خنکی هیت سینک به پردازنده منتقل نمی‌شود.

با توجه به موارد فوق برای جلوگیری از کاهش کارایی و از کار افتادگی سرور، بهتر است که توسط یک متخصص مجرب به صورت دوره ای جنرال سرویس های آن را انجام دهید.

و نکته آخر این که استفاده از مواد پاک‌کننده معمولی برای این کار باعث ایجاد پوسیدگی، زنگ‌زدگی، داغ شدن و عوارض دیگر شود. با سنسور های گرد و غبار میتوان میزان این غبارها را در اتاق سرور رصد کرد یک سیستم کنترل شرایط محیطی اتاق سرور با افزایش غبار از حد مشخصی آن را هشدار می دهد

شروع با پیشران

شرکت پیشران صنعت ویرا با اساس نامه اتوماسیون صنعتی و کنترل ابزار دقیق و ساخت تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف  از سال 92 تاسیس گشت و ازهمان ابتدا در حوزه کاربرد ابزار دقیق در bms و سپس تولید و ساخت آنها قدم نهاد و در ادامه  مسیر توانست با اتکا به تجربیات چندین ساله و استخدام نیروهای متخصص  برق عملا جزو شرکتهایی باشد که محصولات قابل اتکایی با عناوین  مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور -کنترلرهای دمای دیتا سنتر -دیتالاگرهای سردخانه و انبار -هشدار دهنده های دمای یخچال و فریزر و شمارشگرهای نمایشگاهی و فروشگاهی و تابلوهای برق متنوع با کاربردهای مختلف روانه بازار نماید در حال حاضر سیستمهای کنترل دما و رطوبت اتاق سرور این شرکت تنها سیستم مبتنی بر سخت افزار صنعتی plc-hmi  در ایران است.

 تماس با پیشران    رزومه وپروژها

مشتریان پیشران

شرکتها - موسسات - ادارات دولتی و مشتریان خصوصی پیشران صنعت ویرا موسسات مشتریان پیشران صنعت شرکت های مشتری پیشران صنعت ویرا ادارات مشتری پیشران صنعت ویرا مشتریان ما