صرافی باینس و قماری که مرتکب شد

 

 

اطلاعاتی فاش شده که بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال دنیا را به همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه محکوم می‌کند. آیا دست بایننس با روسیه در یک کاسه است؟
[yektanet.com]

به گزارش تجارت‌نیوز، داستان روسیه و ارزهای دیجیتال سر درازی دارد. همین بس که بر اساس اطلاعات و داده‌های میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، مردم این کشور بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال در اختیار دارند. از طرفی همان اول شروع جنگ روسیه با اوکراین بود که میلیاردهای روسی در امارات مبالغ هنگفتی ارز دیجیتال خریدند. نکته جالب دیگر اینجاست که بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین حجم معاملات ارزهای دیجیتال خصوصی (غیرقابل رهگیری) مانند مونرو و زی‌کش به طرز غیرقابل باوری رشد کرد. همه می‌دانند که اوکراین از بیت‌کوین برای کمک‌‌های بین‌المللی استفاده می‌کرد و حالا سئوال اینجاست که چرا مونرو و زی‌کش رشد کردند؟
رسوایی عظیم بایننس!

ماه آوریل ۲۰۲۱ بود که واحد اطلاعات روسیه در مسکو با رئیس منطقه‌ای صرافی بایننس دیدار کرد. این دیدار به شدت جریان‌ساز شد و خیلی‌ها این دیدار را شروع بازی‌ای حساس در روسیه خواندند. براساس گزارش‌های بایننس روس‌ها در این دیدار خواستار اطلاعات مشتریان روسی بایننس برای مبازره با پولشویی بودند.

اما خب حرف و حدیث‌ها درباره‌ای این دیدار مرموز زیاد است. یک آژانس به نام Rosfinmonitoring یا Rosfin که مسوول مبارزه با تامین مالی تروریسم در روسیه است و رابطه نزدیکی با الیگارش‌های روسی و پوتین دارد داستان دیگری در مورد این دیدار نقل کرده است. این آژانس می‌گوید روسیه به دنبال رهگیری میلیون‌ها دلار بیت‌کوین که توسط الکسی ناوالینی جمع‌آوری شده بود به بایننس رسیده است. ناوالینی قبلا ادعا کرده بود که بیت‌کوین‌های جمع‌آوری شده برای افشای فصاد در دولت پوتین استفاده می‌شود.

نکته غم انگیز ماجرا در این داستان این است که بایننس با افشای اطلاعات مشتریان روس به سازمان اطلاعات موافقت کرده است. البته گلب کوستارف، رئیس بایننس در اروپای شرقی و روسیه در این باره گفت: انتخاب زیادی در این مورد نداشتیم.
ارتباط بایننس با آژانس‌های اطلاعاتی روسیه

بد نیست بدانید کوستارف فقط به جمله «انتخاب زیادی نداشتیم» بسنده کرد اما بعدها گفت: بایننس هیچ ارتباطی با دولت روسیه در پرونده ناوالینی نداشت. البته رویترز در گزارشی تحقیقی خلاف این ادعا را ثابت کرد. جالب اینجاست که بدانید بایننس قبلا در مورد دیدار با اطلاعات روسیه هیچ گزارشی نداده بود اما بعد از فاش شدن این ماجرا یک گزارش منتشر کرد.

گزارش رویترز تلاش‌های پشت پرده بایننس برای ایجاد روابط نزدیک با آژانس‌های دولتی روسیه را نشان می‌دهد. روابطی که حتی از اطلاعات کاربران بایننس هم مهم‌تر بود.

البته نباید یک نکته مهم در مورد رابطه بایننس با روسیه را فراموش کنیم. زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد همه سرویس‌های پرداخت و صرافی‌های بزرگ روسیه را تحریم کردند اما بایننس این کار را نکرد. CZ مدیرعامل بایننس هم در یادداشتی نوشت: با جنگ مخالف است اما اقدامی بر ضربه زدن به مردم روسیه و اوکراین انجام نمی‌دهد.

داده‌های یک شرکت تحقیقاتی نشان می‌دهد که حجم و ارزش معاملات رمزارزها در روسیه از زمان شروع جنگ بسیار شدت گرفته است. احتمالا این افزایش حجم به این دلیل است که مردم روسیه برای محافظت از تورم ناشی از جنگ به رمزارزها پناه آوردند.

سیستم کنترل شرایط محیطی اتاق سرور


چارچوب نظارتی

رفتارهای بایننس در مقابله با روسیه بسیار عجیب است. او ادعا می‌کند که تحریم‌های اروپا و آمریکا در مقابل بایننس پایبند است اما حساب‌های افراد روسی را مسدود نمی‌کند. بد نیست این رفتار را در مقابل رفتار بایننس با ایران مقایسه کنیم. همان زمانی که آمریکا تحریم‌های جدید برای ایران وضع کرد بایننس هم به سرعت ایرانی زدایی از این صرافی را در دستور کار قرار داد. شاید به این دلیل که ایران منفعتی برای بزرگ‌ترین صرافی جهان ندارد.

شاید بد نباشد که بدانید حدود چهار پنجم حجم معاملات ارزهای دیجیتال در روسیه از پلتفرم بایننس انجام می‌شود. البته خود بایننس این موضوع را تایید نکرد و گفت اطلاعات خصوصی را منتشر نمی‌کند. سال ۲۰۱۹ بود که مدیرعامل بایننس به روس‌ها گفت: هدف بایننس در روسیه آزادی پول و حفاظت از اطلاعات کاربران است. همین ادعای ژائو بود که مردم عاصی از بانک‌ها و دولت را به بازار رمزارزها و بایننس کشاند. بعد از آن هم احتمال همکاری روسیه و بایننس برای طراحی چاچوب نظارتی و بازار محلی رمزارزها مطرح شد.

لئونید ولکوف، رئیس ستاد ناوالینی در این رابطه گفت: چاچوب نظارتی بایننس و روسیه این اجازه را به کرملین می‌دهد تا هرگونه کمک رمزارزی به مخالفان دولت را شناسایی کند. ناوالینی قبلا بایننس را امن‌ترین راه برای انتقال پول به مخالفان دولت عنوان کرده بود اما حالا مشخص شد که اشتباه می‌کرد.
ماجرای قانون‌گذاری رمزارز در روسیه

اگر یادتان باشد گفتیم قبل از جنگ قرار بود بایننس و روسیه برای قانون‌گذاری رمزارزها همکاری کنند اما ولکوف عقیده دارد که اگر بایننس می‌خواهد از اطلاعات کاربران حفاظت کند هرگز نباید با دولت روسیه همکاری کند. در غیر این صورت جان مخالفان دولت در خطر قرار می‌گیرد.

قبل از جنگ قرار بود صرافی‌ها از روسیه مجوز بگیرند و بانک‌های روسیه در خدمات شریک شوند. اما بعد از جنگ لایحه مقررات ارزهای دیجیتال به سرعت و بدون بایننس آماده شد. حالا کارشناسان ادعا می‌کنند که روسیه رمزارزها را راهی برای فرار از تحریم‌های غرب می‌داند.

Rosfin که مسول مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در روسیه است مهم‌ترین نقش در قانون‌گذاری رمزارزها داشت. افرادی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند: اگرچه rosfin اسما مستقل است اما به عنوان بازوی سرویس امنیت فدرال (FSB) در روسیه عمل می‌کند. سوابق امنیتی و اطلاعاتی مدیرعامل این آژانس که یوری چیخانچین نام دارد این موضوع را تایید می‌کند.

مارشال بیلینگزلی، رئیس سابق گروه ویژه اقدام مالی سازمان ملل هم سال گذشته این موضوع را تایید کرد. او گفت rosfin کاملا تحت کنترل کرملین است و مخالفان را تروریست می‌خواند.

البته این آژانس هم در مصاحبه‌ای کتبی با رویترز گفت: با استانداردهای بین‌المللی در رابطه با استقلال عملیاتی در بازار رمزارزها موافق است.
برده سنت نباشید!

«برده سنت نباشید!» این شعاری بود که ژائو با آن در سال ۲۰۱۹ به روسیه رفت. او در سنخرانی خود در روسیه نقل قولی از ژان ژاک روسو (فیلسوف قرن هیجدهم) آورد که می‌گوید: انسان آزاد به دنیا می‌آید اما همه جا در زنجیر است. بایننس کم کم کل بازار روسیه را تصاحب و حتی معامله مستقیم با روبل را برای روس‌ها فراهم کرد. البته داده‌های نشان می‌دهد که مشتریان vip بایننس در روسیه به شدت زیاد بود. این یعنی ثروتمندان روسیه علاقه بیشتری به رمزارزها دارند. البته بایننس در روسیه همیشه موفق نبود. در سال ۲۰۲۰ دیده‌بان وبسایت روسیه بایننس را به اتهام مطالب ممنوعه متوقف کرد. بایننس به دادگاه رفت و تا ژانویه ۲۰۲۱ برای از بین بردن این ممنوعیت جنگید. بالاخره موفق شد.
شکلات بایننس

بعد از لغو این ممنوعیت بایننس اطلاعات کمک‌های بیت‌کوینی به ناوالینی که توسط بایننس انجام شده بود لو رفت. ناوالینی با برگشت به روسیه دستگیر شد و با اتهامات زیاد به زندان رفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای اطلاعات روسیه از هزاران نفر از شهروندان روسی که به ناوالینی کمک کرده بودند بازجویی کردند. جالب اینجاست که کمک‌های رمزارزی به ناوالینی بعد از دستگیری او شدت یافت. براساس گزارش‌ها بیش از ۶۷۰ بیت‌کوین به ارزش ۲۸ میلیون دلار به بنیاد ناوالینی اهدا شده است.

مورد بعدی که بایننس را به همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه محکوم می‌کند این است که بایننس بعد از محکومیت ناوالینی آپلود کارت هویت برای کمک به بنیاد او را الزامی کرد. البته نوشت: لازم نیست بترسید.
دیدار در سایه

در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال روسیه واسطه دیدار بایننس و rosfin شد. این سازمان توسط کلیمنکو، مشاور سابق پوتین در امور اینترنتی اداره می‌شود. البته باید بدانید که بایننس تنها میهمان این دیدار اجباری نبود و یک صرافی چینی دیگر به نام okx هم دعوت شده بود. به گفته منابع آگاه که نخواستند نام آن‌ها فاش شود بایننس برای ادامه بقا در روسیه مجبور به همکاری با rosfin بود.

بعدها که این دیدار فاش شد، بایننس ادعا کرد هیچ اطلاعاتی به rosfin نداده و با این سازمان همکاری نکرده است. اما سوال اساسی اینجاست که پس چگونه هنوز در روسیه فعالیت می‌کند؟ چگونه روس‌ها کمک‌ها به ناوالینی را رهگیری کردند؟ از طرفی دولت روسیه بارها اعلام کرد که برای مقابله با فعالیت‌های مجرمانه در بازار رمزارزها صرافی باید اطلاعات مشتریان را در اختیار rosfin قرار دهند. چند هفته بعد از این ماجراها روسیه وارد جنگ شد و اطلاعات کوین‌مارکت‌کپ می‌گوید که معاملات رمزارز در روسیه بعد از شروع جنگ چهار برابر رشد کرد. روس‌ها همگی برای اینکه بایننس معاملات رمزارزی مردم این کشور را مسدود نکرده از این صرافی تشکر کردند. اما کسی نفهمید که پشت پرده چه خبر است.

پولکادات چیست و چگونه این رمز ارز تولید میشود

سقوط سهام متاورس تا کجا ادامه دارد

رمز ارز ها پس از مرگ مالکین چه میشوند؟

ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین

نکات مهم نگهداری از ماینر ارز دیجیتال ( بیت کوین )

 برگفته از تجارت نیوز

 

شروع با پیشران

شرکت پیشران صنعت ویرا با اساس نامه اتوماسیون صنعتی و کنترل ابزار دقیق و ساخت تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف  از سال 92 تاسیس گشت و ازهمان ابتدا در حوزه کاربرد ابزار دقیق در bms و سپس تولید و ساخت آنها قدم نهاد و در ادامه  مسیر توانست با اتکا به تجربیات چندین ساله و استخدام نیروهای متخصص  برق عملا جزو شرکتهایی باشد که محصولات قابل اتکایی با عناوین  مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور -کنترلرهای دمای دیتا سنتر -دیتالاگرهای سردخانه و انبار -هشدار دهنده های دمای یخچال و فریزر و شمارشگرهای نمایشگاهی و فروشگاهی و تابلوهای برق متنوع با کاربردهای مختلف روانه بازار نماید در حال حاضر سیستمهای کنترل دما و رطوبت اتاق سرور این شرکت تنها سیستم مبتنی بر سخت افزار صنعتی plc-hmi  در ایران است.

 تماس با پیشران    رزومه وپروژها

مشتریان پیشران

شرکتها - موسسات - ادارات دولتی و مشتریان خصوصی پیشران صنعت ویرا موسسات مشتریان پیشران صنعت شرکت های مشتری پیشران صنعت ویرا ادارات مشتری پیشران صنعت ویرا مشتریان ما